Vanaf 2017 alleen maar sim-only abonnementen verkrijgbaar

Tot nu toe hebben de mobiele telefoon providers jarenlang abonnementen aangeboden waarbij een ‘gratis’ smartphone werd geleverd. Volgens de publieke opinie komt hier in 2017 waarschijnlijk een definitief einde aan.

Sim-only providers, zoals Simyo, hebben de afgelopen tijd slim gebruik gemaakt van de rijzende populariteit van sim-only abonnementen door een klein assortiment mobiele telefoons aan te bieden die door middel van een éénmalige betaling of een maandelijks ‘toestel abonnement’ betaald werd.

Het aantal abonnementen dat een ‘gratis’ toestel meeleverden is al reeds gedaald sinds 2014, wanneer de hoogste Nederlandse rechter heeft bepaald dat deze abonnementen niet langer in hun destijdse staat verkocht konden worden. Aangezien de prijs van de mobiele telefoon altijd in de abonnement kosten zijn verwekrt, is het feitelijk een ‘koop op afbetaling’. Dit is hetzelfde als een lening afsluiten, dus moeten de providers voldoen aan de WFT. De WFT luidt dat degenen die een lening aanbieden ook duidelijk moeten aangeven wat de maandelijkse kosten van de lening zijn, hoeveel rente er wordt geheven, hoe lang de lening duurt en wat de totale kosten zijn.

Providers zijn sinds de uitspraak dringend op zoek naar nieuwe manieren om nieuwe toestellen bij hun abonnementen te kunnen verkopen. Alhoewel de populariteit van sim-only abonnementen weldegelijk aan het stijgen is, vinden sommigen dat de cirkel nog niet compleet is.

De strikte splitsing kan pas gerealiseerd worden als er alleen nog maar sim-only abonnementen worden afgesloten. De toekomst van sim-only abonnementen zal waarschijnlijk sterk beinvloedt worden door de conclusie van de gesprekken die momenteel worden gevoerd tussen de overheid en telefoon providers. Hieruit zal uiteindelijk blijken wat er zal gebeuren met de deals waar je een ‘gratis’ mobieltje mee kan kopen, maar de kans is klein dat deze terug zullen komen.

Plaats een reactie